wtorek, 15 listopada 2011

Projektowanie grafiki dla internetu

Poniżej mój ostatni projekt:


W internecie można znaleźć niezbyt wiele materiałów traktujących o projektowaniu stron www od strony czysto graficznej. Spotyka się wiele materiałów i tutoriali dla różnej maści developerów piszących w php, ASP.NET, perlu, ...

Materiałów dla grafików jest zaś niewiele. Faktem jest, że grafika z samej definicji jest działalnością artystyczną której nie da się zawrzeć w ściśle zamkniętych ramach, jednakże projektowanie grafiki dla internetu musi kierować się określonymi zasadami, które wiążą się przede wszystkim z ograniczeniami technologicznymi jakie narzuca nam samo medium jak też język HTML, możliwości przeglądarek itp.

O ile narysować możemy niemal wszystko, to nie wszystko nadaje się jako materiał na grafikę strony www. Faktem jest że życie stało się dużo łatwiejsze od momentu gdy projektanci stron internetowych przesiedli się na rozwiązania oparte o CSS, ale nadal jest ważne, aby myśleć o tym, jak masz zamiar zbudować witrynę gdy jesteś jeszcze w Photoshopie. Jakimi zasadami mamy się więc kierować? Oto najważniejsze z nich:

  • pamiętaj o ograniczeniach technologicznych: ważne jest, aby wiedzieć, co można i a czego nie da się zrobić, dlatego moim zdaniem wszyscy projektanci grafiki internetowej powinni przynajmniej czasami budować strony, bowiem w html'u nie jesteśmy w stanie oddać wszystkiego co pięknie wygląda jako grafika. Dla przykładu wspaniały szablon o szerokości 2000px nie będzie nadawał się bezpośrednio na stronę, ponieważ taka strona nie będzie mieścić się na typowym monitorze, pojawią się więc paski przewijania które skutecznie mogą zniweczyć nawet najładniejszy projekt.
  • uwzględniaj zachowanie szablonu przy zmianie rozmiaru okna przeglądarki: musisz pamiętać, że twój szablon może zostać wyświetlony w różnej rozdzielczości a użytkownik może sterować dowolnie wielkością okna. Zastanów się jak zachowa się grafika przy tego typu manipulacjach, czy kolokwialnie mówiąc nic się "nie rozjedzie".
  • zastanów się czy musisz projektować rzeczy które są trudne w implementacji: tutaj najlepszy będzie przykład - o ile w projekcie możesz założyć że pewne elementy będą wertyklanie wyśrodkowane, to pamiętaj że obsługa takiego wyśrodkowania nie jest obsługiwana przez wszystkie przeglądarki
  • sprawdź, czy niewielkie zmiany w projekcie nie ułatwią znacznie jego implementacji: istnieją elementy które w HTMLu i CSSie oddaje się łatwo, i takie które wymagają więcej zachodu. Staraj się zachować równowagę między potrzebami szaty graficznej a możliwościami zakodowania jej w szablonie strony

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz