poniedziałek, 19 marca 2012

Dobre praktyki przy projektowaniu witryn internetowych, część III

Jednymi z najbardziej frustrujących doświadczeń przy przeglądaniu stron internetowych jest sytuacja gdy nie wiemy gdzie jesteśmy i gdzie powinniśmy pójść dalej. Uniknąć podobnych sytuacji powinna nam pomóc intuicyjna i dobrze zaprojektowana


Nawigacja


Wydawać by się mogło, że nawigacje są elementami już dawno ustandaryzowanymi w których nic nie można zepsuć. Niestety tak nie jest. Aby uniknąć poważniejszych błędów trzeba pamiętać o dwóch podstawowych aspektach:
  • widoczności i łatwości nawigowania - użytkownik musi łatwo orientować się w sposobie sterowania nawigacją, przyciski czy menu muszą znajdować się w widocznym miejscu u góry strony a zarazem muszą być łatwo identyfikowalne. Niedopuszczalna jest sytuacja gdy użytkownik ma problem ze znalezieniem elementów nawigacyjnych lub ze zrozumieniem ich znaczenia. Teksty przycisków menu powinny być jasne i jednoznaczne.
    Ważne jest tutaj zachowanie zdrowego rozsądku i kierowanie się naczelną zasadą użyteczności. Dla przykładu w rozwijanym menu trzeba zadbać o łatwą "klikalność" oraz o to aby kolejne podmenu nie zwijały się niespodziewanie. Dobrze jest np. wspomagać użytkownika podświetlając aktualnie wybierane elementy, tak aby miał on pewność wyboru właściwego kierunku nawigacji.
  • orientacji w położeniu na mapie serwisu - istnieje wiele sposobów aby wskazać użytkownikowi "gdzie się znajduje". W małych witrynach wystarczy odpowiednio zatytułowany nagłówek lub odpowiednie oznaczenie aktywnej opcji menu. W dużych witrynach warto skorzystać ze ścieżek (breadcrumbs) lub rozbudowanych sekcji nagłówkowych dla poszczególnych działów i poddziałów, przydaje się też mapa serwisu lecz trzeba pamiętać, że dla użytkownika jest to rozwiązanie "ostateczne" zaś wielu mniej cierpliwych klientów nigdy nie skorzysta z tego akurat elementu nawigacji.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz